Monday 29 April 2013

Frokoster i uke 17 / Week 17 in Breakfasts


Det er veldig travelt med boken akkurat nå. Jeg må bruke altfor mye tid foran datamaskinen, i stedet for å være på kjøkkenet. Forhåpentligvis letter det snart og jeg kan komme tilbake med ny giv på Instagram og her på bloggen. Men: noen frokoster ble det da denne uken likevel.

Things are really busy with the book right now, I'm have to spend a lot of time in front of the computer, in stead of in the kitchen. Hopefully it'll soon clear up a bit and I can return with new gusto both on Instagram and here on my blog. But I did make some breakfasts this week nonetheless.

Johannes Vermeer. Girl with a Pearl Earring. 1665.
Den nederlandske maleren Johannes Vermeer (1632 - 1675) er kanskje best kjent i dag for maleriet av den vakre jenta med den store perleøredobben. Jeg fikk idéen til denne gjenskapningen da jeg så en pakke med yogurtpeanøtter i butikken. De har en nesten perleaktig overflate og var passe i størrelsen. Legg til litt ost på en brødskive, og der var jenta.   

The Dutch painter Johannes Vermeer (1632 - 1675) is today perhaps best known for his painting of the enchanting girl with a large pearl earring. Seeing some yogurt covered peanuts in the grocery store gave me the idea to recreate this particular painting. They have an almost pearl like surface and was just right in size. Paired with some cheese on toast, there the girl was. 



Av og til blir matkunsten ikke like søt som jeg hadde tenkt. Kjæresten min fortalte meg at denne pannekakeversjonen av Mummimamma rett og slett var skummel, hehe. Jeg laget denne opprinnelig til boken, men valgte å erstatte den med noe annet i stedet. Likevel fikk den se dagens lys på Instagram, siden den hadde en viss sjarm. :)  

Sometimes the food art doesn't turn out quite as cute as I'd like it. My boyfriend told me that this pancake Moomin mama was just plain scary, hehe. I originally created it as a book-only special but decided to make something else instead. Still, I posted it to Instagram, as it had a certain charm. :) 


Gode, gamle Pac-man dukket opp på frokosttallerkenen denne uken også. Åh, mange gode minner fra de tidligste dataspillene. Se hvordan du kan lage denne selv på godt.no. Til neste gang!

Good old Pac-man appeared on my breakfast plate this week too. Ah, the memories from the early days of computer games. You can see the step by step directions to make this here (Norwegian text but plenty of photos so it should be easy enough to understand). So long! 

Love, 
Ida

3 comments:

  1. Selv er jeg heldig om jeg i det hele tatt får i meg mat om morgenen.. men jeg blir skikkelig, skikkelig glad av de fine bildene dine:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Så hyggelig å høre Jules! Jeg vet mange sliter med appetitten på morgenkvisten, men tingene jeg lager kan like gjerne fungere som hjemmelunsj, mellommåltid eller kveldsmat hvis du skulle få ånden over deg. :)

      Delete
  2. Fantastisk! :) Eg diggar kunsten din :) Du er så kreativ :)
    Mvh, Kristin

    ReplyDelete